söndag 4 december 2011

Julgranar!

Jag tycker att det är rätt så intressant det här med julgranar och traditioner. Många familjer har en bestämmd plats och en bestämd "design" för sin julgran, och nåde den som försöker att rucka på traditionen!! Det är som att det är dödsstraff för den som försöker ändra eller komma med nya idéer. Själv är jag uppväxt med riktiga "disney-granar" som pappa sett ut långt i förväg (han är jägare och tar granarna från sin egen mark), vi hade alltid röda kulor och silverglitter, de minsta kulorna längst upp och större nertill..

I Simons familj är det alltid Annika (Sagas farmor) som köper gran och den är ofta lite spretig och gles. Hon köper ibland de granar som ingen annan vill ha för att det känns som att granen blir glad då! :) Den står också vid trappen, en väldigt underlig plats. Pyntet kan se väldigt olika ut, ibland rött och guld, ibland silver och blått... Jag hade först svårt att vänja mig vid en ny tradition men ganska så snabbt så blev detta också min tradition. Jag VILL att granen som ingen vill ha ska få komma in i ett varmt hem, jag bryr mig inte så mycket om att dekorationen är varierande och den SKA stå på den underliga platsen! Det är sådan värme i Simons barndomshem och Anniska och Claes är JUL! De skapar en sådan obeskrivlig julkänsla med värme och kärlek. Detta kan ingen gran eller glitter ändra på och jag är sååå tacksam för att Saga får växa upp med den bästa farmor och farfar som finns!

Annika och Claes, Tack för att ni finns!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar