torsdag 26 maj 2011

Så var det det här med genus igen då!

Jag tycker att alla slags genusfrågor är viktiga som ni kanske märkt. Igår så satt jag och funderade på vad jag anser om ordet/begreppet/innebörden av kvinnlig, är det en bra eller dålig kategorisering? Jag vill helst inte göra sorteringar efter kön, jag vill se alla som människor! Men om vi nu gör så iallafall och kollar upp vad begreppet egentligen betyder. Svenska akademins ursprungliga definition av kvinnlig/kvinnoaktig lyder så här:
 
"– KVINNOAKTIG , adj. ( kvinn- 1620–1925. kvinno- 1913 (numera bl. tillf.) karakteristisk för kvinnor; kvinnfolksaktig, fruntimmersaktig; förr äv. i fråga om män, övergående i bet.: vek, omanlig. HAMBRÆUS Erasmus A 14 a (1620). Et vekligit, och qvinnachtigt lefverne. EHRENADLER Tel. 12 (1723). En bredd i detaljer (i romanen), som kan kallas litet smått kvinnoaktig. HALLSTRÖM i PT 1913, nr 20 A, s. 3. "
 
Om ni fokuserar på den delen som jag markerat med rött så betyder det med andra ord att kvinnlig eller kvinnoaktig kan vara ett skällsord till män! What? Ja men det stämmer ju faktiskt i dagens samhälle med... -du kör som en kärring etc...
 
Gjorde en liten illustration angående detta då jag saknade ord för att beskriva min poäng!
 
 

1 kommentar: